Bezoekers

woensdag 5 november 2014

Sokken stoppen

Zelf je eigen sokken stoppen is niet zo moeilijk riep mijn schoonmoeder vroeger toen ze onze "knollen" (gaten) in onze sokken zag. Vroeger vond ik het onzin en gooide alles weg. En als je goed kopere sokken draagt is het ook niet de moeite.  Nu dat mijn zoon maat 49 schoen draagt en ik geen behoorlijk sok meer in die maat kant kopen voor een paar euro denk ik er anders over. Sins een paar jaar koop ik alleen nog sokken van het merk Weissbach die tot maat 52 te bestellen zijn. Ze hebben voor elke wens een goede sok maar daar hangt wel een prijs kaartje aan. De sokken voor mijn man en zoon kosten 10 euro per paar en als daar een gat in komt vind ik het zonde om weg te gooien.  Ik stop dus sokken ja je hoord/leest het goed! Al jaar en dag heb ik in een apart etui een paddestoel,  van mijn schoonmoeder gekregen en wat kaartjes met stopwol. Laatst kocht ik nog een kaartje met garen om geitewollen sokken te stoppen voor 50 cent.
Het is niet moeilijk,  schuif de paddestoel of kopje in de sok. Houd de sok strak. En met een lange stopnaald en draad weef je eerst horizontale banen daarna verticale banen. Steeds een op en neer over de eerste draad. Hoop dat de foto's voor zich spreken. Het is net vlechten. Ik hecht aan en af met een paar steekjes over elkaar heen.  Ik denk maar zo als het gat maar dicht zit. Zo kan de sok weer de la in. Ook zelf gebreide sokken of van die dure geitewollen sokken gooi je dus echt niet meer weg he! Groetjes Marie. 

5 opmerkingen:

  1. Mijn moeder deed het ook zo vaak vroeger..... Ik heb het als kind ook geprobeerd, maar mij lukte het niet netjes. Jou wel!
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb dit eveneens geleerd van mijn moeder en in plaats van zo'n paddenstoel gebruikten wij een sinaasappel :-)
    Groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik stop ook mijn sokken maar de stopwol die van m'n moeder heb gekregen begint op te raken....Waar koop ik nieuwe? Ik kan het nergens vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Saskia, je moet er inderdaad naar zoeken in alle hoeken! Soms hebben ze het nog wel, maar ligt het onder de toonbank, vragen dus. Maar in Amsterdam op de Albert Cuipmarkt zit "Jan de grote kleinvakman" die heeft het nog. En "Bink" fournituren in Haarlem ook.Er bestaan verschillende soorten en het word "Maaswol" of "Stopwol" genoemd. Maar er zijn ook merknaam zoals "Modinetje" of "Stop-sajet" van Scheepjes. Ik heb ook naar alternatieve gezocht, en kocht laatst bij de Zeeman een bolletje "AMY" in het zwart. Dit bolletje ziet er uit als katoen maar op het etiket staat 100% polyester en is dus zeer geschikt om sokken mee te stoppen. En dat voor €1,29 daar kun je de rest van je leven mee stoppen. Ik heb er mee gestopt en prima hoor! Is het niet in de kleur die je zoekt kun je ook een bol echte sokken wol kopen bij de wel winkel. Die Sokken wol word verkocht in verschillende diktes en kwaliteiten. Je betaald dan zo rond de €7,- voor een bol, waar je weer de rest van je leven mee kan doen. De kaartjes maaswol/Stopwol kosten zo rond de €1,25 en zijn online goed te verkrijgen. Er komen dan wel verzendkosten bij natuurlijk. Dan kun je op Marktplaats ook veel Stopwol vinden, dit komt dan meestal uit een oude naaidoos van Oma en daar moet je een beetje mazzel mee hebben. Nu ik hoop dat je hiermee verder kunt, groetjes Marie Bartels

    BeantwoordenVerwijderen